Kontorshotell i Helsingborg har blivit ett populärt sätt att ha sitt kontor, och idag finns det fler alternativ än någonsin på marknaden. Det har skett en kraftig tillväxt på marknaden för kontorshotell under de senaste åren i Helsingborg och närområdet. Man har gått från anonyma kontorsutrymmen i trista lägen till att satsa ordentligt på inredning och de gemensamma ytorna i attraktiva lägen. Vi har sammanställt hur läget ser ut i Helsingborg och vi hoppas det kan hjälpa er att hitta ert nya kontor

Vad är ett traditionellt kontorshotell Helsingborg?

Den traditionella typen av kontorshotell i Helsingborg har funnits sedan 80-talet. Tänk dig anonyma kontorsrum i trista lägen, fast med gemensamt pentry. I regel så är det större kontorsytor som ett företag tidigare har hyrt, där fastighetsägaren istället har gjort om ytan till ett kontorshotell. Ett typiskt kontorshotell i Helsingborg har flera mindre rum från 5m2 och uppåt och rummen brukar rymma 1-2 kontorsplatser upp till 6 kontorsplatser.

Hur ser utvecklingen ut i Helsingborg?

Det som hänt i Helsingborg de senaste åren på kontorshotellsmarknaden är att man har öppnat upp flera anläggningar där man har valt att satsat på ett modernare koncept. Det görs större gemensamma ytor där företagen kan integreras med varandra. Vissa satsar även på att inkludera mycket service i månadskostnaden, som gör att du som kund får tillgång till mycket smidiga tjänster så som receptionstjänster, konferensrum, post- & pakethantering. En del kontorshotell i Helsingborg erbjuder även större kontorsytor, till företag som är fler personer. På så sätt får företaget en större del av kontorshotellet samtidigt som de kan ta del av all service som ingår. 

 

Hur ser kontrakten ut jämför med klassiska hyreskontrakt?

Någonting som skiljer sig ordentligt är de flexibla hyresavtal som är kortare än de klassiska 3-5 åren, som de flesta fastighetsägare fortfarande håller sig till. Det går att hitta uppsägningstider på 1-3 månader på marknaden, men oftast rör det sig om 3-12 månaders bindningstid för ett kontorshotell i Helsingborg. En viktig skillnad mot ett vanligt hyreskontrakt är att de flesta modernare kontorshotell i Helsingborg förhandlar bort besittningsskyddet i kontraktet. Det betyder att du som hyresgäst inte har ett skydd att få sitta kvar i när ditt kontrakt har gått ut, som på ett traditionellt kontrakt. En fördel för dig som kund är att du har väldigt flexibla kontrakt där du enkelt kan öka eller minska antalet kontosplatser när dina behov förändras.

 

Lounge kontorshotell i Helsingborg-Makadamgatan 5-Huvudkontoret

Vad kostar ett kontorshotell i Helsingborg?

I ytterförorterna kan du komma ned till 2 000 kronor per person för ett eget kontorsrum, medan priset kan sträcka sig upp till 8000 kronor per person i de centrala delarna i Helsingborg. Många anläggningar erbjuder också arbetsplatser i en delad och öppen miljö, då ligger priserna från 1000 – 4000 kronor per person och månad. Kostnaden varierar precis lika mycket som när man hyr en traditionell kontorslokal, vilket betyder både beroende på efterfrågan, läge och standard på rummen.

Prisexempel nedan avser platser i egna kontorsrum:

– Centralt i Helsingborg: 4000-8 000 kronor per person och månad

– Närliggande företagsområden: 3000-6000 kronor per person och månad

– Närförorter: 2000-4000 kronor per person och månad

Källa: Workaround.io och objektvision.se

Prislappen är så klart beroende på inredningen, kvalitén och läget, kontorshotellen i Helsingborg kan verkligen se väldigt olika ut. Tar ni emot mycket kunder så kan inredningen och kvalitén på kontorshotellen vara en viktig del av ert företags identitet och ett konkurrensmedel att rekrytera och behålla riktigt bra anställda.

Vad kostar kontorshotell i Helsingborg jämfört med ett vanligt kontor?

En viktig aspekt med kontorshotell är att du endast betalar för antal kontorsplatser du har i dagsläget. Expanderar ni så lägger ni enkelt till de antalet platser ni vill.

När du jämför den fasta månadskostnaden för ett kontorshotell med hyran i ett lika välbeläget ”eget” kontor, så kommer du se att kontorshotellet är lite dyrare. Men det beror ofta på att man underskattar kostnaderna för ett ”eget” kontor. Om du istället räknar igenom vad din egentliga kontorskostnad är, så är oftast kontorshotell det billigaste alternativet. När du lagt till städningen, bredbandet, avskrivningen av möblerna, larmet, försäkringen, och leasing på tekniks utrustning.

Det du även borde ta med i kalkylen är att tiden det tar att administrera ett kontor, inte ovanligt vis tar upp till 5 h i veckan.

Ingår det möbler i ett kontorshotell i Helsingborg?

Det är olika från kontorshotell till kontorshotell i Helsingborg, en del äldre, mer traditionella kontorshotell i Helsingborg hyr ofta ut tomma rum medan de nyare erbjuder möblerade rum. De flesta inreder kontorsrummen med skrivbord, skrivbordsstol och någon form av förvaringsmöbel. Vissa kontorshotell väljer även att inreda med skrivbordslampa, anslagstavla etc. Med möblerade rum så slipper du själv köpa och inreda rummet, vilket på sikt är billigare för dig, men tänk på att du har ett ansvar att lämna rummet och möblerna i samma skick som från start.

Ingår det konferensrum?

Det beror lite på vilket kontorshotell i Helsingborg det är, många har en viss mängd mötestimmar som ingår i månadskostnaden, medan andra tar betalt för de mötestimmar som nyttjas. Ett tips är att kolla hur konferensrummen ser ut, eftersom det kan variera ordentligt, vissa har endast en white bord medan andra har modern presentationsteknik och har lagt lite mer krut på inredningen. Allt handlar om hur du som företagare vill att dina kunder ska uppfatta er.

Vad är det för service som ingår?

Det är väldigt varierande, det finns allt från lågprisalternativ där man inte har någon service alls till fullservicekoncept där allt och lite till ingår. Tips: Står du och väljer mellan två kontorshotell i Helsingborg så jämför ”äpple mot äpple”. Om det ena alternativet har mindre servicetjänst, så sätt en kostnad per månad och per tjänst och uppskatta sedan hur mycket tid du sparar. Tid är pengar! 

Varför blir kontorshotell ett vanligare alternativ i Helsingborg?

Så som i övriga världen har vårt sätt att arbeta förändrats. De flesta av oss jobbar inte 100% av vår tid ”på kontoret”. Inte minst eftersom vi insett att det är både roligare och mer produktivt att kunna jobba mer flexibelt. Det gör att många företag inte kommer behöva lika stor kontorsyta i framtiden, då inte alla anställda kommer att vara på plats samtidigt. När du väljer ett kontorshotell kan du öka (eller minska) antalet kontorsplatser i takt med att behoven skiftar, och du sitter inte fast i ett långt hyresavtal.

Andra anledningar till kontorshotell i Helsingborg?

En annan aspekt är att den tekniska utveckling som skett under en lång tid, men nu på kort tid, har fått ett uppsving och acceptans för videomöte. Detta gör det möjligt för företag att rekrytera rätt kompetens för tjänsten man ska tillsätta, istället för att fokusera på både kompetensen och möjligheten för personen att ta sig till det geografiska kontoret. Många större företag med huvudkontor i större städer erbjuder sina anställda att sitta på kontorshotell i Helsingborg, runt om i Sverige och andra delar av världen.

Sammanfattningsvis om kontorshotell i Helsingborg!

Det finns nu kontorshotell i Helsingborg som passar de flesta olika företag med varierande utbud och prisklasser. Det viktigaste för dig som kund är att se till att kontorshotellet speglar den företagsidentitet ni har och att du känner att miljön är tilltalande. Hoppas ni fick några värdefulla tips och undrar ni över något så kontakta oss gärna. Vi berättar gärna mer om våra kontorshotell i Helsingborg.

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.